In-Vitro Fertilization Jangan Meningkatkan Risiko Kanser Payudara, Rancangan Kajian

Posted by


In-Vitro Fertilization Jangan Meningkatkan Risiko Kanser Payudara, Rancangan Kajian

Kajian dari Institut Kanser Belanda di Amsterdam telah mengesahkan bahawa wanita yang menjalani persenyawaan in-vitro tidak mempunyai peningkatan risiko dalam kanser payudara.

Persenyawaan in-vitro adalah satu siri kompleks prosedur yang digunakan untuk merawat kesuburan dan masalah genetik untuk membantu wanita hamil kanak-kanak. Semasa prosedur, telur matang (embrio) telah dikeluarkan dari ovari dan disenyawakan oleh sperma dalam makmal. Telur disenyawakan kemudiannya ditanam dalam rahim.

Kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika, mendapati tiada peningkatan risiko kanser payudara di kalangan wanita yang mempunyai in-vitro rawatan persenyawaan berbanding wanita yang menjalani rawatan kesuburan lain dan penduduk umum.
Untuk kajian ini, penyelidik menganalisis data 19.158 wanita yang menjalani in-vitro rawatan persenyawaan dari tahun 1983 dan 1995 (kumpulan IVF), sebagai tambahan kepada 5950 wanita yang memulakan rawatan kesuburan yang lain di antara 1980 dan 1995 (kumpulan bukan IVF). Kedua-dua IVF dan bukan IVF kumpulan itu datang dari 12 klinik IVF di Belanda. Umur median kumpulan IVF oleh tamat pengajian pada Disember 2013 adalah 53.8 tahun, manakala umur median bagi kumpulan bukan IVF-adalah 55.3 tahun.

Selepas susulan 21 tahun, penyelidik mencatatkan sejumlah 839 kes kanser payudara invasif dan 109 kes kanser payudara tidak invasif dalam kedua-dua kumpulan. Para penyelidik mendapati bahawa rawatan IVF tidak dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara berbanding dengan kumpulan bukan IVF. Pada masa yang sama, risiko kanser payudara wanita dalam kumpulan IVF tidak ketara berbeza daripada dalam populasi umum.

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, kira-kira 230.815 wanita dan 2,109 lelaki di Amerika Syarikat telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2013, dengan sejumlah 41.324 dikaitkan dengan penyakit ini. CDC menganggarkan kira-kira 246.660 kes baru kanser payudara di negara ini menjelang akhir tahun 2016.



FOLLOW and JOIN to Get Update!

Social Media Widget SM Widgets




Demo Blog NJW V2 Updated at: 11:52 PM

0 comments:

Post a Comment